I de seneste år er begreber som “at blive grøn” og “miljøvenlig” blevet modeord i talkshows, reklamer og produktemballage. Udtrykket “miljøvenlig” er blevet brugt om så mange forskellige produkter og fremgangsmåder, at dets betydning er i fare for at gå tabt. Ved at forstå den sande betydning af miljøvenlig kan du gennemføre de metoder, der vil føre til en sundere livsstil for planeten og dens indbyggere, store som små.
Definition
Miljøvenlig betyder bogstaveligt talt jordvenlig eller ikke skadelig for miljøet. Udtrykket henviser oftest til produkter, der bidrager til en grøn livsstil eller til en praksis, der hjælper med at spare på ressourcer som vand og energi. Miljøvenlige produkter forhindrer også bidrag til luft-, vand- og jordforurening. Du kan deltage i miljøvenlige vaner eller praksis ved at være mere bevidst om, hvordan du bruger ressourcerne.
Produktkvalifikationer
Ved fremstilling af et virkelig miljøvenligt produkt tages der hensyn til både miljømæssig og menneskelig sikkerhed. Produktet skal som minimum være ugiftigt. Andre miljøvenlige egenskaber omfatter brugen af bæredygtigt dyrkede eller opdrættede ingredienser, der er produceret på en måde, der ikke udtømmer økosystemet. Økologiske ingredienser eller materialer er dyrket uden giftige pesticider eller herbicider. Produkter med “fremstillet af genbrugsmaterialer” indeholder glas, træ, metal eller plast, der er genvundet fra affaldsprodukter og lavet til noget nyt. Biologisk nedbrydelige produkter nedbrydes gennem naturlig nedbrydning, hvilket er mindre belastende for lossepladserne og økosystemet som helhed.
Eksempler på praksis
Du kan udvikle miljøvenlige vaner, der hjælper dig med at bruge mindre og få mest muligt ud af det, du har. Sluk lyset i tomme rum, og brug en programmerbar termostat, så du kun opvarmer eller køler dit hjem, når det er optaget. Virksomheder kan også indføre sådanne metoder ud over større initiativer som f.eks. genbrugsprogrammer for hele virksomheden for at spare på naturressourcerne og telearbejde for medarbejderne, som mindsker luftforurening og brændstofforbrug ved at fjerne den daglige rejse til arbejdet.
Greenwashing
Virksomheder mærker nogle gange deres produkter som “miljøvenlige” eller “miljøvenlige”, uden at de virkelig er det. Denne praksis, der kaldes “greenwashing”, opretholdes i forbindelse med markedsføringskampagner, der har til formål at hjælpe virksomhederne med at øge deres produktsalg ved at appellere til miljøbevidste købere. For at undgå at købe “greenwashed”-produkter bør man kigge efter produkter, der er godkendt af det amerikanske miljøbeskyttelsesagentur, Energy Star-programmet eller en miljøbevidst forbrugerorganisation som Green Good Housekeeping Seal.